Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Listojen maalaus A4 sedan `99

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Listojen maalaus A4 sedan `99

    Sellasta olen jo pitkään suunnitellut että pitäs maalata puskurien alaosat sekä ne ovien kumilistat.
    Tähän samaan sarjaan suunnittelin S:n helmoja.Noissa muissa kuin kumilistoissa ei silleen ole mitään ihmeellistä kun se ei ole joustavaa kamaa mutta noi kumilistathan on joten kannattaako niitä maalata?Saattaa olla aika hankalaa koska:Siinä on se puoli että ne pitäisi saada irralleen ja muistan lukeneeni jostain että auton pitäs olla melko pitkään jossain lämpimässä ennen ja jälkeen irrotuksen koska lämpölaajeneminen saattaa vaikuttaa muuten haitallisesti listoihin.Olenko ihan väärässä?
    Mites sitten noi puskurien helmat?Ovatko vaikeita irrottaa?Vaatii varmasti puskurien irrotuksen.
    Tuleeko muuta mieleen miten noi esim puskurit fixaisi esim.mitä tarvitaan ja työ vaiheita?
    Järjestyksessä:Puhdistus,kittaus,hionta,pohjat ,maalaus?
    Tarviiko kitin alle muoviprimerin vai nou?

  • #2
    Maalautin omastani reilu vuosi sitten ne ovien alalaidan kumilistat ja helmat sitten niistä listoista alaspäin. Listat lähti hyvin simppelisti irti, irroita ruuvit ovien sisäpuolelta etulaidasta, vedä listaa auton suuntaisesti taaksepäin noin 5 senttiä niin ne on irti.

    Puskurit irroitin sekä edestä, että takaa valmiiksi maalaria varten. En usko, että maalari irroitti niitä puskurin helmoja vaan suojasi puskurit hyvin ja maalasi helmat paikallaan. Pohjatöistä en tiedä mitään enkä maalaamisesta, siksi luotin tässä asiassa ammattilaiseen.

    Comment


    • #3
      Onko maali pysynyt takapuskurissa,heti renkaan takaa?Meinaan,jos ei ole roiskeläppiä kivet+vesisuihku pistää nurkat kovalle koetukselle.Aika ikävän näköistä,jos alkaa maali hilseilemään niistä kohti?

      Comment


      • #4
        Minkä hintainen tuo maalautus oli?Oliko missäpäin?
        Nuo olis kiva kanssa maalata noi kumilistat ettei esim. uusien helmojen kanssa jää mitään mustaa
        listaa "väliin".
        Itse jos maalaan niin taidan nyppiä puskureista alaosat erilleen kun siinä on sitä kämmin pelkoa ilmassa.
        Helpoimmalla pääsisi jos teettäisin.
        Kumilista siis irtosi ja asettui ihan ok?Entäs tuo mainittu takapuskuri että onko kulahtanut?
        Pitää varmaan katella maalareiden hintoja.

        Comment


        • #5
          Maalaus maksoi kaikkineen muistaakseni 300-350? Rovaniemellä keväällä 2003. Kuten kerroin irroitin puskurit valmiiksi ennen maalarille vientiä. Kerroin autoa viedessä, että puskureita ei tarvi laittaa paikalleen, että teen sen sitten itse. Tämä siitä syystä, että vaikka maalarilla olisi ammattitaitoa maalaukseen ja asennukseen niin haluan kuitenkin varmuudeksi laittaa ne itse paikalleen. Asennuksen jäljiltä varsinkaan etupuskuri ei oikein istunut lokariin, joten puskuri irti ja itse mallaamaan paikalleen.

          Kyllä tosiaan kannattaa maalauttaa ne ovien alalistat myös korin väriseksi, jos kerran helmatkin maalauttaa. Voi tulla aika torspon näkönen jos välissä on musta kumilista. Audizinen foorumilla joku oli jättänyt listat maalaamatta ja sopi kuin sialle ottatukka.

          Niin ne oven alalistat ei ole siis liimalla kiinni, joten mistään lämpölaajenemisesta ei kannata välittää. Etuovessa on sellaisia metallitappeja noin 6-8 kappaletta ja takaovessa muistaakseni 4-5 tappia, näissä tapeissa on sitten sellaiset muovipalikat joihin lista työnnetään kiinni. Yksi ruuvi oven sisäpuolelta etulaidasta irti, sitten liu'utat listoja taaksepäin noin 5 senttiä, niin listat on irti. Kannattaa sitten listoja takaisin laittaessa puhdistaa ovi hyvin sen listan kohdalta, jos taakse jää likaa, suolaa sun muuta pskaa voi pieni korroosion poikanen iskeä.

          Itse en alkaisi helmoja maalata, kun ei ole maalarin vikaa. Se on tietenkin makuasia sanoi Musti kun munia nuoli. Kannattaa kysellä eri maalareilta hintoja. Itsellä ainakin hinta tippui vähän, kun irrottelin puskurit etukäteen ettei maalarin tartte sitten alkaa repimään niitä irti.

          Ei ole maali kulahtanut, ei etu- eikä takapuskurista mistään nurkasta, hyvin on pysynyt. Olen kyllä pääasiassa ajellut asfaltilla, en tiedä sitten kuinka hyvin pysyy jos joutuu ajelemaan sorateitä. Ainoa heikko kohta on nuo kumilistat, koska ne on niin pehmeät. Niitä ei voi taitella kovin paljoa ettei maali lohkea pois. Maalari kertoi, että kumistojen maaliin laitetaan jotain sellaista lisäainetta joka lisää maalin joustavuutta. Tiedä sitten lasketteliko lööperiä.

          Kannattaa mielestäni tehdä ainakin vaalemmissa autoissa tuo maalaus, tuo kummasti lisää ulkonäköä. Mustassa autossa noita helmoja ei juuri erota maalatusta pellistä.

          Comment


          • #6
            Varautuisin myös siihen että ne kumilistat on jo tuossa iässä aika "rapeat". Itse ainakin vaihdoin juuri nuo listat -99:stä ja yhtäkään listaa ei saanut enään nätisti irti. Mutteri pyöri vaan tyhjää sielä listan sisällä ja ruuvia ei saanut pois. Lista piti repäistä irti ruuvista ja sitten liu'uttaa pois. Tosin olivat muutenkin aika haperot ja vähän jo pullistelleet. Tuo kumi kuulemma imee aika hyvin kaikki autovahat ja muut mutta kaipa maalarilla on keinot tuollaisen kumilistan puhdistamiseen ennen maalausta.

            Comment


              #7
              Mulle jäi epäselväksi mitkä on ne ovien alalaidan kumilistat mistä tässä ollaan puhuttu. Omaa autoani kun eilen katselin, en löytänyt sellaisia listoja ovista. Normaalit kylkilistat kyllä, muttei muuta. Onko tämä jotenkin uudempien mallien juttu, mulla kun mallivuosi 1996. Tässä vielä kuva aiheesta:

              Comment


              • #8
                Ei ole maali kulahtanut, ei etu- eikä takapuskurista mistään nurkasta, hyvin on pysynyt. Olen kyllä pääasiassa ajellut asfaltilla, en tiedä sitten kuinka hyvin pysyy jos joutuu ajelemaan sorateitä.

                Itse olen myös harkinnut noiden helmojen maalaamista.En minäkään hiekkatiellä ajele juuri ollenkaan,mutta talvella kun tiet hiekotetaan,niin kivet myös hakkaa helmoja "ikävästi"

                Mutta kait nykymaalaus on niin tasokasta,että pysyy ilman hilseilyä.

                Comment


                • #9
                  Tero: Kato tuo seuraava kuva. On sen verran suuri, että näet varmaan sen listan oven alalaidasta, se on siis musta ja on nykyään maalattu korin väriin. Kuvassa on alusta vielä mallia maastoauto.

                  http://personal.inet.fi/surf/guru/viivi/DSCN0692.JPG

                  Comment


                    #10
                    Jukka: Kiitos kuvasta, enpä ollutkaan koskaan kiinnittänyt tuohon huomiota. Mulla ei tuollaista listaa ole, johtunee vanhemmasta vuosimallista.

                    Comment


                    • #11
                      Pitää varmaan kattoo tossa talven aikana tuota maalaushommaa jos vaikka veis jollekin maalarille.
                      Ei oikein isoja juttuja ehdi itse tekemään.Kiitoksi vastanneille oli oikein tyhjentävää.

                      Comment


                      • #12
                        Eli tossa alussa oli puhetta noista S4 helmojen asennuksesta ja olen itse suunnitellut samaa operaatiota. Mutta käsittääkseni ja kuvia katsottuani ne A4 oven alalistat pitää vaihtaa S4 omiin listoihin? Vai onko joku saanut sovitettua niitä alkuperäisten listojen kanssa?

                        Comment


                        • #13
                          Helmat pitäs itsessään mennä heittämällä paikallee.Roiskeläpän kun poistaa edestä sen mukana lähtee se pieni listan pätkä joka on etuoven listan jatkeena.Sama homma taakse.Joku joskus kauppasi mulle jotain ei alkup.sarjaa helmoja jossa oli nuo pikkuiset listan pätkät mukana.
                          Ne kumilistat noi itsessään pitäs olla ihan toimivat tuon kanssa ja loppupäät vaan pitää korvata uusilla.

                          Comment


                          • #14
                            Tuli tilattua S4 etupuskuri ja helmat ja pitäs ne viedä kaverille maalattavaksi, mutta tarviiko puskurit joustinainetta lakkaan? Ainakin noihin oven alalistoihin sitä pitää laittaa. Ja vielä nuosta S4 helmoista. Eli onko kukaan asentanut sellaisia omaansa ja sopiko helmat hyvin noiden a4 ovilistojen kanssa? Ja olisi muutenkin hyvä tietää millainen operaatio oli?

                            Comment


                            • #15
                              Hieman aihetta sivuten kysyn että, tuossa sivuvilkun alla oleva Audi-logo pitäisi saada pois mutta en uskaltanut voimalla repiä. Onko kyseinen komistus ainoastaan liimalla kiinni ja lähtee hieman lämmittämällä ja vaikka siimalla avustamalla?

                              Comment


                                #16
                                sami-k: mistä tilasit puskurin ja helmat. ja mikä hinta? kiinnostais kovasti itseekin jos järkevissä hinnoissa. kiits

                                Comment


                                • #17
                                  sami-k; tässä on kuvalliset ohjeet tuohon asennukseen. Näyttää olevan A4:sen vakiolistat S:n helmojen kanssa

                                  http://www.audiworld.com/tech/ext47.shtml

                                  Comment


                                  • #18
                                    8866: Itse tilasin puskurin ja helmat www.apc.fi ja tuolta saa kyllä kaiken muunkin mitä vain audiin tarvitsee. Tarkkoja hintoja en muista mut oliskohan puskuri ollut 350?, mut kokeile pirauttaa tonne niin saat tarkat hinnat. Takuulla halvemmat kun audin varaosa tiskiltä.

                                    guru: Olen kans katsellut noita asennus kuvia, mut pahasti näyttäs loppukuvis että olis S4:en listat ja muutenkin tuossa käytetään kaikkia alkup. kiinnikkeitä ja klipsuja. Kyllä uskoisin et nuo menee A4:en omien listojen kanssa ihan hyvin kun olen jostain netistä löytänyt kuviakin,mutta en enää löydä sitä linkkiä. Muuten jos joku on noi helmat asentanut niin tietäis et tarviiko noita alkup. kaikkia kiinnikkeitä vai saako ne "patentoitua" sinne jotenkin.

                                    Comment


                                      #19
                                      mitenkä a3 sen sivulista lähtee irti ,oven etu nurkassa on ruuvi muita ruuveja ei ovessa näy

                                      Comment


                                      • #20
                                        Luulen että samoin kuin nelkussakin eli ruuvi auki ja sitten vetää ovensuuntaisesti poispäin ruuvista?
                                        Eikö se jotenkin näin mene, luulen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt löytyi kuvia A4:sta jossa on S4 helmat ja A4 ovilistat. Alla olevasta linkistä löytyy kuvia.

                                          http://www.audizine.com/gallery/show...&cat=500&page=

                                          Vaikkei oo maaliis niin silti näyttäs sopivan aika mallikkaasti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nostetaanpas vanhaa aihetta ylös:

                                            Profiilin autoon pitäisi nuo oven alareunassa olevat kumilistat maalata korin sävyyn. Olisko vinkkiä kuinka saa maalin pysymään hyvin? Onko kukaan asentanut kiveniskuteippiä tms. maalauksen jälkeen estämään lohkeilua?

                                            Comment


                                              #23
                                              Joustoainetta maaliin vaan, ihan hyvin pysyy.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuli tossa eile askarreltua s4 helmat paikoilleen. Aika Iso homma vaikka oli kiinnikkeitä hommattu aika läjä. Mutta ei kyllä nuo vakio kumilistat ovien alalaidoissa istu kovin hyvin. Ootteko lyhentäneet niitä jollain keinon. Noissa kuvissa olevat ovat ainakin lyhyempiä ku vakio. Paljon lie maksai orginelli s4 listat? Uusia vakioita saa ilmesesti n 100?. Kommentit olis poikaa miten porukka on ongelma ratkonu. Ymmärtääkseni helmoja on aika monella laitettu? Kuvia?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saako lokasuojassa olevaa pientä listanpätkää irrotettua maalausta varten? WebbiElsa väittää, että protective mouldings cannot be removed without destroying them, onko uskottava tuota?

                                                  Autona B5 S4, mutta oletan, että A4:ssa listat ovat samanlaiset tai ainakin listojen kiinnitys on samanlainen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    A4:ssa listat kiinni kakspuoleisella teipillä. Ja jotku "ohjaustapit" mitkä menee sitte lokarin läpi.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ymmärsin, että ässässä olisi samanlainen kiinnityssysteemi. Jotenkin tuntuisi, että teippikiinnityksen saa irtoamaan listaa hajottamatta, mutta kai nuo sitten vääntyvät helposti pilalle...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itselleni ainaki ostin uudet kun en saanut enää kestämään millään teipillä kiinni. Eivät kestä edes sikaliimalla. Yhdessä passatissa todettiin semmoinen. Onko ne pienet listan pätkät ässään kovin kalliita?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No eipä noista näköjään olisi joutunut suuresti köyhtymään, mutta kokeilen nyt maalata listat loksussa paikallaan, kun olen aloittanutkin.

                                                          Luin jostain, että hinta olisi ~40e/kpl, mutta varmaankin tuo hinta onkin jollekin toiselle listanpätkälle. Ilmeisesti oikea hinta on lähempänä kymppiä/kpl.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X